11/09/2010

Åre bageriets Israeliska brytbröd

I söndags passade jag på att baka lite bröd till den kommande veckan. Och för att inte tappa tråden med "Det goda livet" utmaningen helt så provade jag ett recept ur boken. Då jag inte hade alla ingridienser hemma så fick jag modifiera lite grann, men det blev superbra ändå!

Det här är min variation av Åre Bageriets israeliska brytbröd.

4 "limpor"
50g jäst
7,5 dl ljummet vatten
2 ägg
3/4 dl olja
1 msk salt
1 ½ msk malda pomeransskal
4 dl lantbröds vetemjöl
ca. 13 dl vetemjöl

Smula jästen  och rör uten i det fingervarma vatttnet. Tillsätt övriga ingridienser och arbeta degen smidig, gärna i maskin. Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter.

Sätt ugnen på 225g. Dela degen i 4 delar. Forma varje del till en längd, lika lång som plåtens kortsida. Skär snitt i bröden och låt jästa i 30 minuter. Pensla/spraya bröden med lite vatten, grädda sedan i ca. 15 minuter

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar