11/14/2010

Karlsbader-deg

Lördagsbaket den här helgen bestod utav hederliga kanel och vaniljbullar. Jag provade något som kallas för karlsbader-deg. Receptet hittade jag för några veckor sedan och blev nyfiken på att prova och jag är tveksam till om jag någonsin kommer att baka kanelbullar enligt kungsörnens mjölpaket igen. Tyvär så glömde jag att fotografera mina fina bullar, men jag lovar att om ni provar på detta kommer ni inte att ångra er.

Fördeg
375g vetemjöl
25g strösocker
50g jäst
250g mjölk

Mät upp vetemjöl och socker i en degskål. Rör ut jsäten i den kalla mjölken och häll den sedan över mjöl och sockerblandningen. Kör i maskin på låg hastighet ca. 10 minuter. Låt sedan degen jäsa i en lätt inoljad plastbunke med lock ca. 45 minuter. Lägg tillbaka degen i den diskade degskålen när den jäst färdigt.

Bortgörning
55g socker
10g salt
80g äggula (4 st)
500g vetemjöl
125g smör
200g mjölk

Blanda socker och salt och häll det över fördegen. Tillsätt sedan ägg, mjöl och mjölk och arbete degen i 5 minuter. Skär smöret i mindre bitar och arbeta in det i degen på låg hastighet. Arbeta degen i 10 minuter. Låt den sedan jäsa i en plastbunke med lock i 30 minuter,

Ta upp degen på mjölat bakbord, smaksätt och forma som du vill/brukar =D När du format din deg till bullar lägger du dem på en bakpålåtspappersklädd plåt och låt dem jäsa till dubbelstrolek. Ev. under en bakduk. Pensla bullarna med ägg och garnera med pärlsocker/råsocker. Grädda i 230 grader i 8-10 minuter.

Receptet hittade jag hos Sara Bakar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar