11/17/2010

Falukorvspaj

Allt började med en fantasilös eftermiddag och en falukorv. Falukorvspaj är kanske inte något ni hörst talas om tidigare, det hade inte jag heller. Jag hade tagit fram en falukorv ur frysen och medans den låg på tining såg jag på ett avsnitt av Masterchef Austalia. Deltagarna skulle göra pajer, vilket ledde till att även jag ville laga en paj. En liten idé började växa, men skulle det gå? Jag googlade runt lite och fann inspiration till nedanstående.

Slutsats: Falukorvspaj var helt klart något över förväntan!

Deg
75g margarin
1 dl kesella
3 dl dinkelmjöl
2 msk vetgroddar

Fyllning
400-500g falukorv
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
salt och peppar
grillkrydda
½ tsk oregano

Stanning
2 ägg
2 dl matlagningsgrädde
½ dl mjölk
1 msk äppelcidervinäger
1½ msk tomatpuré
1 msk senap
½-1 tsk sambal oelek
1 vitlöksklyfta
salt och peppar

200g mozzarella
2 tomater + ev. 6 coctail tomater
½ dl riven gratängost

Sätt ugnen på 225 grader.

Arbeta samman ingridiernserna till pajdegen, förhand eller i en matberedare. Tryck ut degen i en pajform, nagga botten med en gaffel och förgrädda i 10 minuter. Låt svalna något medans du gör fyllningen.  

Hacka och fräs lök och vitlök mjuk i en stekpanna. Lägg åt sidan. Hacka och fräs falukorven tillsammans med kryddor. Blanda samman med lökblandningen. Vispa lätt ihop alla ingridienser till stanningen och smaka av med salt och peppar. Riv mozzarellan grovt och skiva tomaterna.

Fyll pajskalet med falukorv och lök blandningen. Strö sedan över mozzarella osten och häll på stanningen. Toppa med skivade tomater och riven gratängost.

Grädda i 25 minuter.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar