Hej på er!
Jag måste väl börja med att be om ursäkt för den dåliga uppdatering som varit. Tyvär så har det funnits varkens tid eller fantasi i köket under de senaste veckorna och att blogga om fiskbullar i hummersås har inte känts så lockande. Men nu är december äntligan här och julstämmningen är på topp!! Första advent firade jag med ett besök på skansens julmarknad, juliga hjortrongrottor och pepparkakshus-bygge. Hur "firade" ni?
Juliga Hjortrongrottor
ca. 35 st
200g smör
1 dl strösocker
1 tsk kanel
½ tsk kardemumma
½ tsk ingefära
½ tsk kryddnejlikor
1 tsk bakpulver
4½ dl vetemjöl
Hjortronsylt
Sätt ugnen på 200 grader.
Kör rumsvarmtsmör och socker pösigt i en matberedare. Blanda kryddorna och bakpulvret med 1 dl av vetemjölet, tillsätt. Låt kryddorna blandas in i smör och sockerblandningen ordentligt innan ni häller i resten av vetemjölet.
Arbeta samman degan på ett mjölat bakbord och forma den till en lång rulle. Skär slantar, 1- 1½ cm tjocka, och lägg dom i minimuffinsformar. Gör en liten grop i vardera kaka och fyll på med hjortronsylt. Grädda i ugnen 10-12 minuter.
PS. Bilder är på G.
Visar inlägg med etikett Nybakat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Nybakat. Visa alla inlägg
12/01/2010
11/14/2010
Karlsbader-deg
Lördagsbaket den här helgen bestod utav hederliga kanel och vaniljbullar. Jag provade något som kallas för karlsbader-deg. Receptet hittade jag för några veckor sedan och blev nyfiken på att prova och jag är tveksam till om jag någonsin kommer att baka kanelbullar enligt kungsörnens mjölpaket igen. Tyvär så glömde jag att fotografera mina fina bullar, men jag lovar att om ni provar på detta kommer ni inte att ångra er.
Fördeg
375g vetemjöl
25g strösocker
50g jäst
250g mjölk
Mät upp vetemjöl och socker i en degskål. Rör ut jsäten i den kalla mjölken och häll den sedan över mjöl och sockerblandningen. Kör i maskin på låg hastighet ca. 10 minuter. Låt sedan degen jäsa i en lätt inoljad plastbunke med lock ca. 45 minuter. Lägg tillbaka degen i den diskade degskålen när den jäst färdigt.
Bortgörning
55g socker
10g salt
80g äggula (4 st)
500g vetemjöl
125g smör
200g mjölk
Blanda socker och salt och häll det över fördegen. Tillsätt sedan ägg, mjöl och mjölk och arbete degen i 5 minuter. Skär smöret i mindre bitar och arbeta in det i degen på låg hastighet. Arbeta degen i 10 minuter. Låt den sedan jäsa i en plastbunke med lock i 30 minuter,
Ta upp degen på mjölat bakbord, smaksätt och forma som du vill/brukar =D När du format din deg till bullar lägger du dem på en bakpålåtspappersklädd plåt och låt dem jäsa till dubbelstrolek. Ev. under en bakduk. Pensla bullarna med ägg och garnera med pärlsocker/råsocker. Grädda i 230 grader i 8-10 minuter.
Receptet hittade jag hos Sara Bakar.
Fördeg
375g vetemjöl
25g strösocker
50g jäst
250g mjölk
Mät upp vetemjöl och socker i en degskål. Rör ut jsäten i den kalla mjölken och häll den sedan över mjöl och sockerblandningen. Kör i maskin på låg hastighet ca. 10 minuter. Låt sedan degen jäsa i en lätt inoljad plastbunke med lock ca. 45 minuter. Lägg tillbaka degen i den diskade degskålen när den jäst färdigt.
Bortgörning
55g socker
10g salt
80g äggula (4 st)
500g vetemjöl
125g smör
200g mjölk
Blanda socker och salt och häll det över fördegen. Tillsätt sedan ägg, mjöl och mjölk och arbete degen i 5 minuter. Skär smöret i mindre bitar och arbeta in det i degen på låg hastighet. Arbeta degen i 10 minuter. Låt den sedan jäsa i en plastbunke med lock i 30 minuter,
Ta upp degen på mjölat bakbord, smaksätt och forma som du vill/brukar =D När du format din deg till bullar lägger du dem på en bakpålåtspappersklädd plåt och låt dem jäsa till dubbelstrolek. Ev. under en bakduk. Pensla bullarna med ägg och garnera med pärlsocker/råsocker. Grädda i 230 grader i 8-10 minuter.
Receptet hittade jag hos Sara Bakar.
11/09/2010
Åre bageriets Israeliska brytbröd
I söndags passade jag på att baka lite bröd till den kommande veckan. Och för att inte tappa tråden med "Det goda livet" utmaningen helt så provade jag ett recept ur boken. Då jag inte hade alla ingridienser hemma så fick jag modifiera lite grann, men det blev superbra ändå!
Det här är min variation av Åre Bageriets israeliska brytbröd.
4 "limpor"
50g jäst
7,5 dl ljummet vatten
2 ägg
3/4 dl olja
1 msk salt
1 ½ msk malda pomeransskal
4 dl lantbröds vetemjöl
ca. 13 dl vetemjöl
Smula jästen och rör uten i det fingervarma vatttnet. Tillsätt övriga ingridienser och arbeta degen smidig, gärna i maskin. Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter.
Sätt ugnen på 225g. Dela degen i 4 delar. Forma varje del till en längd, lika lång som plåtens kortsida. Skär snitt i bröden och låt jästa i 30 minuter. Pensla/spraya bröden med lite vatten, grädda sedan i ca. 15 minuter
.
Det här är min variation av Åre Bageriets israeliska brytbröd.
4 "limpor"
50g jäst
7,5 dl ljummet vatten
2 ägg
3/4 dl olja
1 msk salt
1 ½ msk malda pomeransskal
4 dl lantbröds vetemjöl
ca. 13 dl vetemjöl
Smula jästen och rör uten i det fingervarma vatttnet. Tillsätt övriga ingridienser och arbeta degen smidig, gärna i maskin. Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter.
Sätt ugnen på 225g. Dela degen i 4 delar. Forma varje del till en längd, lika lång som plåtens kortsida. Skär snitt i bröden och låt jästa i 30 minuter. Pensla/spraya bröden med lite vatten, grädda sedan i ca. 15 minuter
.
11/08/2010
Mumsiga drömmar på gammeldags vis
Drömmar måste nog vara en av de bästa kakorna jag kan tänka mig. Det här receptet hittade jag på Matklubben.se och det kommer jag att hålla fast vid ett bra tag framöver!
ca. 40 kakor
100g margarin (INTE SMÖR)1 dl olja
2½ dl strösocker
1 tsk hjorthornsalt
4½ dl vetemjöl
3 tsk vaniljsockerRör margarinet mjukt. Tillsätt socker, lite i taget, och rör tills blandningen är porös. Tillsätt oljan försiktigt och rör in den väl! Blanda vetemjöl, hjorthornsalt och vaniljsocker i en bunke och blanda det sedan med margarinblandningen. Forma degen till kakor och grädda dem mitt i ugnen i 150grader ca. 20 minuter.
Munkmuffins
Surfad runt på lite matbloggar för att hitta inspiration och hittade detta recept hos Helena Ljunggren. Det lät ju helt fantastiskt när något så enkelt som muffins kunde smaka som munkar! Jag blev väl dock inte så imponerad som jag hoppats, men det blev mycket goda och fluffiga muffins.
2½ dl strösocker
5½ dl vetemjöl
2 ägg
2½ dl mjölk1 msk bakpulver
½ msk mald muskot
1 krm bikarbonat
1 krm saltsmör
strösockerkanel
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, muskot och salt i en skål. Sikta mjölblandningen över äggsmeten. Blanda försiktigt och rör sedan ner mjölken.
Fördela smeten i muffinsformar, fyll de till 2/3 ungefär. Grädda mitt i ugnen i 180 grader ca. 20 minuter. Låt svalna på galler.
Smält smöret i en kastrull, blanda kanel och socker i en djup tallrik. Pensla muffinsarna med smöret och doppa dem sedan i sockerblandnigen.
10/25/2010
Äpplekaka med inbyggd vaniljkräm
Namnet säger väl allt. Detta måste ni bara prova!
Lätt att göra och defenitivt lätt att äta. Receptet hittade jag hos Sockerblomman.
Deg
175 g smör
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
Blanda alla ingredienser i en matberedare. Kör till en deg. Mjöla händerna och tryck ut hälften av degen i en form med löstagbar kant, låt degen gå upp på kanten en bit. Ställ formen och resten av degen i kylen.
Vaniljkräm
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 äggula
1 msk maizena
1 msk strösocker
1/2 msk vaniljsocker
Blanda alla ingredienser utom vaniljsockret i en kastrull. Sjud under omrörning tills krämen tjocknar. Den ska inte koka. Låt krämen svalna innan du tillsätt vaniljsocker.
Fyllning
ca 5 äpplen
ev kanel
Bred ut vaniljkrämen på botten av formen. Skala och kärna ut äpplena, skär i klyftor och lägg dem på vaniljkrämen. Strö ev lite kanel över äpplena. Rulla ut resten av degen till längder och lägg dem som ett galler över äppleklyftorna.
Grädda på 200 grader i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.
Honungslimpa
I helgen har jag bara tagit det lugnt. Varit ute på långa promenader i det soliga höst/vinter vädret. Men självklart har jag även ägnat lite tid i köket. Jag provade bland annat ett spännande recept från Det Goda Livet och så bjöd jag syrran och hennes Daniel på Äppelkaka med inbyggd vaniljkräm!! Slänger upp recepten på dessa senare.
I går kväll bakade jag lite frukostbröd till veckan. Receptet på dessa fantastiska honunglimport hittade jag i det senaste nummret av BAKA. Prova det ni också!
3 limpor
50g jäst
50g smör
5 dl mjölk
2 tsk salt
3/4 dl honung
3 dl havregryn
5 dl grahamsmjöl
8 dl vetemjöl
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och tillsärt mjölken. Värm till 37 grader. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resaten av degspadet, salt honung, havregryn, grahamsmjöl och vetemjöl. Arbeta degen MINST 10 minuter i maskin. Låt jäsa övetcäkt i 45 minuter.
Ta upp degan på mjölat bakbord. Dela degen i 3 delar som du formar till runda limpor. Låt jäsa övertäckta i 40 minuter.
Värm ugnen till 250 grader. Pensla bröden med vatten utrört med lite hunong och strö över lite havregryn. Sätt in bröden i nedre delen av ugnen, sänk värmen till 200 grader och grädda i 25-30 minuter. Låt bröden svalna på galler.
I går kväll bakade jag lite frukostbröd till veckan. Receptet på dessa fantastiska honunglimport hittade jag i det senaste nummret av BAKA. Prova det ni också!
3 limpor
50g jäst
50g smör
5 dl mjölk
2 tsk salt
3/4 dl honung
3 dl havregryn
5 dl grahamsmjöl
8 dl vetemjöl
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och tillsärt mjölken. Värm till 37 grader. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resaten av degspadet, salt honung, havregryn, grahamsmjöl och vetemjöl. Arbeta degen MINST 10 minuter i maskin. Låt jäsa övetcäkt i 45 minuter.
Ta upp degan på mjölat bakbord. Dela degen i 3 delar som du formar till runda limpor. Låt jäsa övertäckta i 40 minuter.
Värm ugnen till 250 grader. Pensla bröden med vatten utrört med lite hunong och strö över lite havregryn. Sätt in bröden i nedre delen av ugnen, sänk värmen till 200 grader och grädda i 25-30 minuter. Låt bröden svalna på galler.
10/18/2010
Söndagsfrukost
Söndagen som var, började med en härlig morgonpromenad i det underbara höstvädret. När det sedan var dags för frukost så slängde jag ihop en lättt modifierad sats av Rutiga kokboken's scones.
Helt vanliga scones
2 kakor
3 dl veemjöl
1 dl havregryn
2 tsk bakpulver
(1 tsk socker)
1/4 tsk salt
50g smör
2 dl filmjölk/mjölk
Blanda alla torra ingridienser i en skål. Skär smöret i mindre bitar, finfördela det sedan med fingarna i de torra ingridienserna. Arbeta samman till en grynig massa. Tillsätt filmjölken och blanda allt ordentligt. Klicka ut smeten till 2 kakor ca. 15 cm i diameter, på en bakplåtspapperkläddplåt. Skär kakorna i fyra delar och nagga eventuellt med en gaffel innan du gräddar dem i mitten av ugnen på 225 grader i ca. 12 minuter.
Helt vanliga scones
2 kakor
3 dl veemjöl
1 dl havregryn
2 tsk bakpulver
(1 tsk socker)
1/4 tsk salt
50g smör
2 dl filmjölk/mjölk
Blanda alla torra ingridienser i en skål. Skär smöret i mindre bitar, finfördela det sedan med fingarna i de torra ingridienserna. Arbeta samman till en grynig massa. Tillsätt filmjölken och blanda allt ordentligt. Klicka ut smeten till 2 kakor ca. 15 cm i diameter, på en bakplåtspapperkläddplåt. Skär kakorna i fyra delar och nagga eventuellt med en gaffel innan du gräddar dem i mitten av ugnen på 225 grader i ca. 12 minuter.
10/17/2010
Nyttiga hundkex
Förra helgen provade jag på att göra eget hundgodis för första gången. Det var både kul och uppskattat!!
Du behöver
2 dl vetemjöl
2 dl grahamnsmjöl
2 dl vetekross
2 dl hönsbuljong
2 msk olja
1 riven morot
1 dl majskorn, mosade
1 dl gröna ärtor, mosade
Gör så här
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Blanda mjöl ooch vetekross i en skål. Häll sedan oljan och buljongen i en anna skål. Häll försiktigt över mjölblandingen i skålen med buljongen.Arbeta samman till en fast och smidig deg.
3. Dela degan i tre delar. Blanda deg 1, med den riva moroten, deg 2, med de mosade majskornen, deg 3, med de mosade ärtorna. Arbeta in grönskaerna ordentligt i degen och tillsätt mer mjöl om degen blir för lös.
4. Kavla ut vardera degbit på mjölat bakbord, forma sedan till önskad storlek och form. Lägg hundkexen på en plåt med bakplåtspapper och grädde sedan i ca. 15 minuter. Stäng av ugnen och låt kexen stå kvar i ugen för att torka, gärna över natten.
Igår var vi på hundkurs och fick prova på bl.a. agillity. Bonzo hoppade och skuttade över hinder och genom däck, men när vi kom till tunnlarna så var det inte lika lätt, detta ledde till att nästan hela godis förrådet gick åt, så kanske blir det dags för en ny sats redan i eftermiddag?!
10/07/2010
Frukostbröd
Vår dator har kraschat så det kan bli dåligt med uppdateringar framöver. Jag hoppas det löser sig fort för jag har STORA bak-planer för helgen.
Jag bjuder ett fantastiskt frukostbröd så länge =D
5 dl vatten
1 dl naturell yoghurt
25g jäst
1 tsk salt
1 msk honung
1 morot, riven
1 dl russin
1 dl havregryn
½ dl solrosolja
4 dl grahamnsmjöl
8 dl vetemjöl
Värm vatten och yoghurt till 37 grader.
Rör ut jästen i degspadet och tillsätt övriga ingridienser, mjölet sist. Rör samman till en smidig smet, degen skall vara lös. Låt jäsa övertäckt 1,5 timme.
Sätt ugnen på 225 grader. Klicka ut smeten till 10-12 bullar på en bakplåtspapperklädd plåt. Degen skall EJ knådas!! Gärdda direkt i ca. 15 minuter.
10/04/2010
Kanelbullensdag
Idag är det kanelbullens dag och det finns inga som helt ursäkter för att inte äta en härligt hembakad kanelbulle. Receptet nedan är ett viktväktar recept som jag tycker är toppen. Jag vet inte hur ni känner men visst känns det lite bättre om man äter "nyttiga" bullar =D
Deg
50g smör/margarin
50g smör/margarin
1 dl lätt kesella
5 dl mjölk
50g jäst
4 krm salt
0,5 dl vit baksirap
1,4 l vetemjöl
Fyllning
Smör/margarin
Strösocker
Kanel
Garnering
1 ägg
Pärlsocker
Smält smöret, blanda i kesella och mjölk och värm till 37 grader.
Smula jästen i en degbunke och tillsätt degvätskan. Rör tills jästen löst sig. Blanda i de torra ingridienserna och knåda till en smidig deg (10 min för hand, 5 min i maskin) Låt sedan degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
Kvala ut degen till en rektangel. Bred på önskad mängd smör, strösocker och kanel. Rulla ihop till en tät rulle och skär sedan i 2-3 cm breda skivor. Lägg bullarna i pappersformar elle rpå en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa, övertäckta, i ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över önskad mängd pärlsocker. (ev. även flagad mandel) Grädda bullarna i ca. 8 minuter, eller tills de fått fin färg.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)