10/25/2010

Honungslimpa

I helgen har jag bara tagit det lugnt. Varit ute på långa promenader i det soliga höst/vinter vädret. Men självklart har jag även ägnat lite tid i köket. Jag provade bland annat ett spännande recept från Det Goda Livet och så bjöd jag syrran och hennes Daniel på Äppelkaka med inbyggd vaniljkräm!! Slänger upp recepten på dessa senare.

I går kväll bakade jag lite frukostbröd till veckan. Receptet på dessa fantastiska honunglimport hittade jag i det senaste nummret av BAKA. Prova det ni också!

3 limpor
50g jäst
50g smör
5 dl mjölk
2 tsk salt
3/4 dl honung
3 dl havregryn
5 dl grahamsmjöl
8 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och tillsärt mjölken. Värm till 37 grader. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resaten av degspadet, salt honung, havregryn, grahamsmjöl och vetemjöl. Arbeta degen MINST 10 minuter i maskin. Låt jäsa övetcäkt i 45 minuter.

Ta upp degan på mjölat bakbord. Dela degen i 3 delar som du formar till runda limpor. Låt jäsa övertäckta i 40 minuter.

Värm ugnen till 250 grader. Pensla bröden med vatten utrört med lite hunong och strö över lite havregryn. Sätt in bröden i nedre delen av ugnen, sänk värmen till 200 grader och grädda i 25-30 minuter. Låt bröden svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar