10/11/2010

"Skånska familjen Zälls kalops"

Kalops, kalops, kalops! Kanske en av de mest fantastiska grytor jag kan tänka mig. Igår provade jag ett nytt recept med lite annorlunda kryddor än vad jag brukar använda. Grunden till receptet har jag hittat i Fredrik Zälls kokbok "Hemlagat i lergryta".


800g grytbitar av nöt
2 rödlökar
2 gula lökar
2 morötter
5 kryddpepparkorn
10 vitpepparkorn
2 lagerblad
1 tsk timjan
2 vitlöksklyftor
1 oxbuljongtärning, utrörd i 3 dl hett vatten
2 dl utsökt öl
1 msk soja
2 msk whiskey
salt och peppar



Lägg lergrytan i vattenbad i 30 minuter.

Skala och skiva rödlök, gul lök och morot. Blanda all lök med morötter och kött. Krydda med salt och peppar. Hetta upp lite smör i en stekpanna och bryn köttblandningen i några minuter.

Häll över alltsammans i lergrytan och tillsätt buljong, öl och soja. Riv vitlöksklyftorna och tillsätt dem tillsammans med timjan, lagerblad och pepparkorn.

Lägg på locket och ställ in grytan i kall ugn. Sätt ugen på 150 grader och låt står cirka 1,5 timme. Ta ut grytan ur ugnen och smaka av. Tillsätt whiskey och rör om försiktigt. Red av. Ställ in grytan i ugnen igen cirka 10 minuter.

Servera med kokt potatis och vinbärsgelé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar