10/14/2010

Lasange

I nästan varje familj brukar det finnas någon som är lite "känd" för sin, exempelvis, köttfärssås. I min familj har vi först och främst mammas Paprikagryta men även syrran har ett äss i rockärmen. Min syster gör nämligen världens absolut godaste lasagne och sist det lagades lasange i mitt kök var det just hennes förtjänst.

Igår antog jag utmaningen och nedan ser ni mitt recept, som jag måste säga, inte blev allt för illa.  ENJOY

4 portioner 
Lasange 
10 lasangeplattor
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 morötter
400g köttfärs
500g hela tomater (på burk)
1 buljongtärning
3/4 dl matlagningsgrädde
salt och peppar
1 krm cayennepeppar
0,5 tsk basilika
Skala och hacka löken, vitlöken och morötterna, häll över i en stekpanna och låt allt stekas mjukt på medelvärme. Höj värmen och fräs köttfärsen. Tillsätt sedsan de hela tomaterna (dela dem försiktigt, med vad du nu än använder. Blanda samman allt och tillsätt buljongtärningen. Låt puttra på svag värme i ca. 5 minuter innan du tillsätter övriga ingridienser. Låt allt koka samman ytterliga några minuter.
Ostsås
2 msk smör
3/4 dl vetemjöl
7 dl mjölk
salt och peppar
3 dl ost
Fräs smör och mjöl i en kastrull. Tillsätt mjölken, lite i taget, och krydda med salt och peppar. Låt såsen puttra i ca 3 minuter innan du tillsätter 2 dl riven ost.
Varva köttfärssås, ostsås och lasangeplattor i en smörad ungform, toppa med riven ost.. Grädda sedan lasagnen i mitten av ugnen ca. 25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar