10/01/2010

Gratinerad Falukorv

Idag är det FREDAG och jag är på ett strålande humör!! Då karln min inte hade några synpunter eller önskemål till middagen så gick jag "all-in" på en klassiker: Gratinerad Falukorv. För att göra det hela lite mer spännande så exprimenterade jag med utformningen och såsen.
See for yourself.


4 portioner

Fyllning

½ Falukorvsring
1 hackad gul lök
1-2 dl ricen ost

Sås
2 dl matlagningsgrädde
1 dl chilisås
1 dl tacosås
½ tsk sambal oelek

Mos
ca 8 potatisar
Mjölk
Smör
1 vitlöksklyfta
salt och peppar


Sätt ugnen på 200 grader.

Skala och skica potatisen, koka den riktigt mjuk i lättsaltat vatten. Tärna falukorven och blanda den med den hackade löken. Smöra en ungsfast form och häll över korv pch lök. Vispa samman ingridienserna till såsen och häll dem över korven. (Hur mycket sås man behöver och vill ha bestämmer man själv) Strö sist över lite ost och släng in formen i ugnen ca. 10-15 minuter.

När potatisen kokat färdigt låt den ånga av sig i några minuter innan du mosar den. Jag använder mig alltid av elvisp när jag gör mos. Vispa samman mos med mjölk och smör till en bra konsistens. Krydda sendan med salt och peppar innan du rör ner en pressad vitlöksklyfta.

Tag ut falukorven ur ugnen, bred på potatismoset och sen in i ugnen igen. T aut den igen när moset börjar få gyllebbruna toppar.



1 kommentar:

  1. Vilken kul ide! Det såg plötsligt mycket mer lyxigt ut. Jag hoppas att det blev gott också!? ;)

    Blev väldigt nyfiken på det där med boken.. har inte sett filmen, så jag hänger inte riktigt med. Är tanken att du ska laga dig igenom boken från pärm till pärm?

    Lycka till med helgbaket!

    SvaraRadera