10/18/2010

Storulvåns fjällstations hemgjorda majonäs

Det här var andra gången jag provade på att göra egen majonäs, och jag vet inte om jag haft tur, eller om jag som Daniel sa, är duktig på det, men jag har många gånger hört att det ska vara svårt att göra majonäs. (?!)

Jag upplevde det i alla fall inte som någon direkt utmaning, bortsett från mjölksyran i högerarmen efter all vispning, och resultatet blev helt suveränt. Jag valde den här gången att göra två varianter av min majonäs, en med chili och en med vitlök.


Du behöver
3 äggulor
1 tsk fransk senap
1 msk vinäger
2 krm salt
1 krm vitpeppar
4 dl olja

Gör så här
Vispa lätt ihop äggulor, senap, vinäger och kryddor i en skål. Tillsätt sedan oljan försiktigt i en tunn ståle, under kraftig vispning. Smaka av majonäsen och tillsätt eventuellt mer kryddor innan du smaksätter.

Vilök: Pressa ner 1-2 vitlöksklyftor i majnonäsen. Blanda ordentligt och låt vila kallt minst 10 minuter innan servering.

Chili: Blanda majonäsen med 1 msk chilisås och ½-1 tsk sambal oelek. Låt vila kallt minst 10 minuter innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar